SESI 1
Tarikh : 28 Julai 2021
Jam : 08.00 - 10.00am
Panel : Dr.Zainal (SPP) & Ustaz Apendi (BPI KPM)
Jumlah calon : 7 orang
Pusingan 1 :
Perkenalkan diri/Sumbangan untuk sekolah/Pencapaian di Sekolah (BM)
Pusingan 2 :
Perkenalkan diri/Sumbangan untuk sekolah/Manhaj Ta'lim DINI/Turuq Tadris/Ghayah/Hadaf (ARAB)
Pusingan 3 :
Pengetahuan am pendidikan/PAK21/KBAT/Cara nak jadi guru berkualiti (BM)
SESI 2
Tarikh : 29 Julai 2021
Jam : 08.00am - 09.15am
Panel : En.Shabudin (SPP) & Ustaz Kamal (BPI KPM)
Jumlah calon : 7 orang
Pusingan 1:
kenalkan diri,apa sumbangan (BM)
Pusingan 2 :
apa anda pham tentang manhaj addini,pastu subjek apa mengajar di sekolah dan tajuk apa kamu mengajar minggu lepas (ARAB)
Pusingan 3 :
apa tu kemahiran insaniah,kenapa pnting dan peranan guru nak pupuk kemahiran tu pada pelajar (BM)
SESI 3
Tarikh : 29 Julai 2021
Jam : 09.30 am - 11.00am
Panel : Dr.Zainal (SPP) & Ustaz Apendi (BPI KPM)
Jumlah calon : 5 orang
Pusingan 1 :
Kenalkan diri/Sumbangan di sekolah & Universiti/Kelebihan diri/ Sebab jadi guru (BM)
Pusingan 2 :
Ahdaf KBD mengikut subjek yang diajar/ Apa kemahiran yang boleh pelajar dapat dari cara pengajaran kita (ARAB)
Pusingan 3 :
Bgaimana guru dapat mencapai hasrat visi tersebut? (BM)
SESI 4
Tarikh : 29 Julai 2021
Jam : 11.00 - 12.00pm
Panel : Dr.Zainal (SPP) & Ustaz Apendi (BPI KPM)
Jumlah calon : 5 orang
Pusingan 1 :
kenal diri, sumbangan sekolah & universiti dan mengapa kami perlu pilih anda untuk jadi guru (BM)
Pusingan 2 :
Turuq Tadris yang paling baik anda pilih untuk mengajar subjek anda dan objektif subjek anda kepada pelajar ? (ARAB)
Pusingan 3 :
Nyatakan maksud setiap warna di bendera Malaysia & bgaimana kah cara guru mencapai visi KPM (Pendidikan Berkualiti, Insan Terdidik, Negara Sejahtera) (BM)
SESI 5
Tarikh : 29 Julai 2021
Jam : 11.00 am - 12.00pm
Panel : Dato' Sabariah (SPP) & Ustaz Zuraini (BPI KPM)
Jumlah calon : 5 orang
Pusingan 1 :
perkenal diri / kekuatan yg ada sebagai guru (BM)
Pusingan 2 :
saya (dato) sebagai NGO, apakah setuju untuk saya bawak partition “sekolah berasrama penuh luar bandar”? aspirasi dan TS25 (BM)
Pusingan 3 :
perkenal diri (BM) / sebutkan 1 kaedah turuq tadris yg kamu lakukan dlm musim covid ni (ARAB)
SESI 6
Tarikh : 29 Julai 2021
Jam : 11.00am - 12.00pm
Panel : Dato' Zainal (SPP) & Ustaz Safian (BPI KPM)
Jumlah calon : 5 orang
Pusingan 1:
1. Perkenalkan diri dlm (BM)
- nama
- background study
- pengalaman kerja
- Sumbangan
2. Ceritakan tentang sekolah (ARAB)
Pusingan 2 :
pengalaman mengajar yg paling bermakna (pilih 1 hari yg paling best, 1 subjek, 1 tajuk je cukup) (BM)
- pendapat: guru dini mengajar tak fully arabic: apa peranan guru dini untuk bangkit minat pelajar (BM)
Pusingan 3: (BM)
- Apakah 3 agensi lain yg meluluskan pengambilan guru
- Apakah 3 agensi yg mengutip cukai dalam negara
- Bolehkan foreigner diserap ke lantikan tetap
- Apakah gelaran duta diluar negara
- Siapakah yg melantik duta di luar negara
- Di manakah undang-undang digubal
- Soalan ni tak ingat apa tapi jawapannya: enakmen
- Siapakah ketua agama negeri setiap negeri
- Siapakah ketua agama bagi negeri tiada sultan
- Cuti apakah yg diambil ketika sakit
Kredit : Syams_syaz
Model 1
1.) Saya sering cari peluang untuk membina hubungan interpersonal yang rapat dengan rakan sejawat.
A. Setuju B. Tidak setuju
2.) Sekolah tidak bertanggungjawab dengan soalan guru
A. Setuju B. Tidak setuju
3.) Harapan saya ialah dapat mengajar murid yang cerdik sahaja
A. Setuju B. Tidak setuju
4.) Saya akan dipandang rendah jika merendah diri
A. Setuju B. Tidak setuju
5) Berbincang teknik mengajar dengan rakan sejawat akan merugikan masa
A. Setuju B. Tidak setuju
6) Jika dikritik, saya akan membalas dengan kritikan yang lebih tajam
A. Setuju B. Tidak setuju
7) Saya akan cuba meningkatkan kemahiran mengajar pada bila-bila masa
A. Setuju B. Tidak setuju
8) Melakukan kesilapan bukan perkara yang memalukan, yang pentingnya mesti berusaha membetulkanya.
A. Setuju B. Tidak setuju
9) Jika tersilap, biar masa melupakanya
A. Setuju B. Tidak setuju
10.) Apabila saya telah membuat keputusan, saya tidak suka orang menghalang saya melaksanakanya.
A. Setuju B. Tidak setuju
11.) Di dalam mesyuarat, saya ambil inisiatif berucap memberi pendapat
A. Setuju B. Tidak setuju
12.) Saya menepati masa melaksanakan tugas saya
A. Setuju B. Tidak setuju
13.) Saya rajin bekerja dengan harapan majikan memuji saya
A. Setuju B. Tidak setuju
14.) Apabila bekerja dengan rakan sejawat, biasanya saya memimpin dan banyak memberi arahandaripada mengikuti kata mereka.
A. Setuju B. Tidak setuju
15.) Kurang wajar menghabiskan tugas lebih awal walaupun ada masa lapang
A. Setuju B. Tidak setuju
16.) Saya berminat kerja guru kerana ia boleh mendapat gaji lumayan
A. Setuju B. Tidak setuju
17.) Sungguhpun ada banyak risiko dan cabaran dalam tugas, saya bersikap positif menghadapinya.
A. Setuju B. Tidak setuju
18.) Jika saya tidak gembira, saya akan memberi teguran tanpa mengira kedudukan orang
A. Setuju B. Tidak setuju
19.) Jika prestasi saya ditegur, saya akan berusaha mengundur diri
A. Setuju B. Tidak setuju
20.) Sebelum ambil tindakan, saya menimbang langkah-langkah kejayaan mencapai objektifnya.
A. Setuju B. Tidak setuju
Jawapan Contoh Soalan Ujian INSAK IPG Model 1:
1.) A. 2.) A 3.) B 4.) B 5.) B 6.) B 7.) A 8.) A 9.) B 10.) B
11.) A 12.) A 13.) B 14.) B 15.) B 16.) B 17.) A 18.) B 19.) B 20.) A
Contoh Soalan Ujian INSAK IPG
Model 2
1.) Guru yang bersifat lemah lembut, walaupun tegas, adalah sukar untuk mengawal disiplin muridnya.
A. Setuju B. Tidak setuju
2.) Guru yang mengambil tidakan yang tegas adalah dibenci oleh muridnya.
A. Setuju B. Tidak setuju
3.) Guru yang berilmu pengetahuan dan menguasai kemahiran komunikasi interpersonal akan mengajar dengan penuh keyakinan
A. Setuju B. Tidak setuju
4.) Saya berhibur diri untuk menghilangkan bosan bekerja
A. Setuju B. Tidak setuju
5.) Keberkesanan penyampaian pelajaran adalah bergantung sahaja kepada kemahiran komunikasi guru
A. Setuju B. Tidak setuju
6.) Daya ingatan saya lemah tetapi tidak menjejaskan prestasi mengajar
A. Setuju B. Tidak setuju
7.) Daya kreatif bukan penting bagi guru mengajar dengan cara yang menarik
A. Setuju B. Tidak setuju
8.) Sifat lemah lembut seseorang guru wanita yang cekap pula sesuai mengajar sekolah lelaki
A. Setuju B. Tidak setuju
9.) Untuk mengawal disiplin, kita harus menjalin hubungan mesra dengan murid kita
A. Setuju B. Tidak setuju
10.) Murid yang nakal harus dihukum
A. Setuju B. Tidak setuju
11.) Amat malu merendah diri di depan orang
A. Setuju B. Tidak setuju
12.) Sifat jujur akan dapat kepercayaan orang
A. Setuju B. Tidak setuju
13.) Keberkesanan mengajar semua bergantung kepada bakat individu
A. Setuju B. Tidak setuju
14.) Guru yang sering dibuli oleh murid adalah kerana guru yang bersifat penyayang.
A. Setuju B. Tidak setuju
15.) Untuk mengawal disiplin murid, guru harus ambil tindakan hukuman dengan tegas
A. Setuju B. Tidak setuju
16.) Komunikasi bukan lisan hanya digunakan untuk mengajar murid yang menghadapi masalah pendengaran
A. Setuju B. Tidak setuju
17.) Guru patut membimbing murid yang tidak menumpukan perhatian
A. Setuju B. Tidak setuju
18.) Untuk menarik hati murid, guru harus bergaya laissez fair.
A. Setuju B. Tidak setuju
19.) Untuk berkomunikasi dengan berkesan, suara guru haruslah cukup lantang
A. Setuju B. Tidak setuju
20.) Guru harus atur sesi kaunseling untuk murid yang sering melanggar disiplin kelas
A. Setuju B. Tidak setuju
21.) Sebarang masalah disiplin yang ditimbulkan dalam kelas, walaupun ringan, harus dirujuk kepada guru disiplin.
A. Setuju B. Tidak setuju
22.) Jika dihukum, murid akan membalas dendam.
A. Setuju B. Tidak setuju
23.) Jika guru tidak mahir membuat demonstrasi, guru boleh berpura-pura suruh murid melakukanya
A. Setuju B. Tidak setuju
24.) Murid akan takut menimbulkan masalah disiplin sekiranya ada peraturan bilik darjah dipamerkan.
A. Setuju B. Tidak setuju
25.) Untuk mengurangkan masalah disiplin, gaya pengajaran guru harus bersifat autokratik.
A. Setuju B. Tidak setuju
26.) Untuk mengajar dengan penuh keyakinan, guru harus mendapat galakan dan pujian muridnya.
A. Setuju B. Tidak setuju
27.) Untuk mendapat sokongan dan nasihat, guru harus merendah diri dan bersikap positif.
A. Setuju B. Tidak setuju
28.) Untuk mengawal masalah disiplin murid, guru harus memahami punca tingkah laku masalah muridnya.
A. Setuju B. Tidak setuju
29.) Murid biasanya mencontohi kelakuan guru, sama ada baik atau buruk
A. Setuju B. Tidak setuju
30.) Bukan guru yang berpengalaman sahaja boleh mengawal masalah disiplin dalam bilik darjah.
A. Setuju B. Tidak setuju
31.) Saya amat sensitif kritikan orang lain sungguhpun saya telah berusahamenjalankan tugas dengan sempurna
A. Setuju B. Tidak setuju
32.) Saya hanya menerima kritikan orang lain secara senyap-senyap agar menjaga imej saya.
A. Setuju B. Tidak setuju
33.) Jika prestasi matematik lemah, saya akan takut mengajar
A. Setuju B. Tidak setuju
34.) Suara saya kurang menarik, tetapi saya akan cuba mengatasi kelemahanya
35.) Mengajar murid menjadi insan yang berakhlak mulia adalah sama penting dengan mengajar ilmu dan kemahiran.
A. Setuju B. Tidak setuju
Jawapan Contoh Soalan Ujian INSAK IPG Model 2:
1.) B 2.)B 3.) A 4.) B 5.) B 6.) B 7.) B 8.) A 9.) A 10.) B
11.) B 12.) A 13.) B 14.) B 15.) B 16.) B 17.) A 18.) B 19.) A 20.) A
21.) B 22.) B 23.) B 24.) B 25.) B 26.) B 27.) A 28.) A 29.) A 30.) A
31.) B 32.) B 33.) B 34.) A 35.) A
Contoh Soalan Ujian INSAK IPG
Model 3
1.) Untuk mengajar dengan cekap, kita harus belajar menguasai kemahiran
A. Setuju B. Tidak setuju
2.) Untuk menjaga imej saya, saya harus mendengar baik-baik kata orang.
A. Setuju B. Tidak setuju
3.) Saya kurang minta bantuan orang kerana takut malu
A. Setuju B. Tidak setuju
4.) Saya melayan padangan orang dengan respon positif
A. Setuju B. Tidak setuju
5.) Saya rasa segan untuk ucap tahniah kepada rakan sejawat yang mencapai prestasi cemerlang
A. Setuju B. Tidak setuju
6.) Selain membaca buku ilmiah, saya pula meneroka internet untuk menimba ilmu pengetahuan, demi meningkatkan prestasi saya.
A. Setuju B. Tidak setuju
7.) Kemajuan masyarakat berbilang kaumbergantung kepada semangat bersatu padu
A. Setuju B. Tidak setuju
8.) Tugas utama guru ialah mendidik murid menjadi insan yang cergas
A. Setuju B. Tidak setuju
9.) Adalah tanggungjawab guru memberitahu murid menentang ajaran kolot ibu bapa
A. Setuju B. Tidak setuju
10.) Jika guru melaksanakan tugas dengan penuh dedikasi, murid akan sanjunginya.
A. Setuju B. Tidak setuju
11.) Guru kelas juga guru disiplin
A. Setuju B. Tidak setuju
12.) Pengajaran guru yang lebih berkesan adalah guru mempunya daya kretif
A. Setuju B. Tidak setuju
13.) Saya memohon sebarang jawatan walaupun saya kurang berminat
A. Setuju B. Tidak setuju
14.) Saya suka memberi arahan
A. Setuju B. Tidak setuju
No comments:
Post a Comment